Velvære for krop og sjæl

De fleste oplever massage som utrolig afslappende og afstressende, og som en behandling, der øger ens velvære. Massage kan mange andre ting, der er gode for både krop og sjæl, og som handler om andet end afslapning og velvære.

Massage kan fjerne spændinger, forbedre blodcirkulationen, nedbryde affaldsstoffer og har generelt en stor positiv virkning på muskulaturen samt kroppens bløde væv.

Den afslappende og afstressende del af massagen handler om stimulation af nervesystemet. Massage er modgift mod stress og de stressrelaterede sygdomme kroppen udsættes for. Ved at bruge f.eks. massage gendannes den energi, der er blevet brugt på stress og kroppens naturlige lægende proces sættes i gang.

Hos FysioDanmark Sønderborg tilbyder vi flere former for professionel massage.

Fysiurgisk massage

Fysiurgisk massage handler om at afhjælpe de problemer, du har i kroppen. Det vil sige de muskler, led og knogler, som vi bevæger os med, vil blive hjulpet gennem mekaniske principper såsom kulde-/varmebehandling, ultralyd, stræk og massage.

Fysiurgisk massage er således en massageform, hvor der arbejdes med kroppens anatomi og fysiologi. Hvert massagegreb retter sig mod en konkret anatomisk struktur.

Teknikker og effekt

Den rigtige massage kan give en væsentlig effekt på kroppen. Et af de principper, massagen arbejder ud fra, er at skabe varmeudvikling, som kan ske på flere måder. Gennem massagen opstår der friktion mellem de enkelte vævslag, og når disse bevæger sig mod hinanden, skabes der varme.
Gennem massage øger man også blodgennemstrømningen i pulsårer og vener, hvilket igen skaber varme. Den rette massage er desuden med til lettere at fjerne affaldsstoffer fra vævet ved at dræningen af lymfekarrene. Massage har en smertelindrende og afslappende effekt, fordi man under behandlingen udløser kroppens endorfiner, der er kroppens eget smertestillende morfinstof.

Massagens vigtigste effekter:

• Øger stofskiftet
  • Øger blodgennemstrømning
  • Forøger lymfedræningen
  • Nedsætter smerter og giver større afslappethed
  • Varmer pga. friktion
  • Udløser kroppens endorfiner

Teknikker der bruges under massage er:

• Muskelenergi teknik (en måde at strække muskler på)
  • Mobilisering/Artikulering (teknik til udstrækning af det colagene væv)
  • Positionel release teknik (teknik til afslapning af musklerne)
  • Myofaciel release teknik (teknik til afslapning af bindevæv)